Velkomme til Open Form på KLANG

13/5 2021

I år kan KLANG præsentere et særligt samarbejde med Open Form Festival, som præsenterer denne gren af samtidsmusikken ved to koncerter d. 28/5 og 7/6. Open Form festivalleder Carl Bergstrøm-Nielsen deltager selv som komponist og musiker ved den første af festivalens koncerter. Vi har bedt ham fortælle lidt om hvad publikum kan vente sig i mødet med Open From.

Helt kort - Hvad er Open Form? Og hvad er Open Form Festival?

Open Form er en kompositions form hvor kompositionerne åbne rammer, som musikerne skal fylde ud med en personlig skabende indsats. Open Form Festival er så en festival særligt for den musik, selv om den kan findes i andre sammenhænge også. Man kan forvente musikere der improviserer og er tilstede i nuet, samtidig med at kompositionerne kan have helt forskellig karakter. For mig at se tager vi det bedste fra begge tendenser: på den ene side improvisationen som er så levende, og samtidig det at trække på ideer fra en fælles kulturhistorie, hvor vi står på skuldrene af hinanden. Det kan sætte vores nære univers i perspektiv så det også kan være tankevækkende.

Hvordan tænker du at publikums oplevelse ændres ved denne form for musik frem for andre? Er der noget du synes, man som publikum kan lytte efter?

Interaktionen, det dialogiske element i musikken i videste forstand, er vigtigt. Og som i så megen ny musik, er det landskaber i lyd og ikke numre med melodi og bas. Det knytter an til det gamle begreb om flerstemmigheden - der er flere lag, som ligesom skaber et rum. Man kan starte med at lægge mærke til de enkelte musikere - når de begynder at spille og når de holder pause. Hvad følger af hvad, eller netop ikke? Hvordan gør det det i dette stykke?

I dit manifest for Open Form i Seismograf fra 2013 drager du mange paralleller til jazzens brug af improvisation. Hvordan er jeres arbejde anderledes end den traditionelle indstudering og opførelse af partiturmusik?

Når man som musik ser noderne til et traditionelt stykke gælder det at man "fra bladet" med det samme kan ane, hvordan resultatet skal lyde. Men i Open Form skal musikerne derimod starte med at gøre sig godt bekendte med materialet, læse forklaringerne - og måske opbygge deres egen idébank af muligheder! Man skal ikke lægge for meget fast for hurtigt. Men det er nu heller ikke altid lige indviklet. Samarbejdet og den fælles inspiration driver i høj grad værket.

Kan du sige lidt om de to koncerter med Open form på Klang? Hvad kommer man til at opleve?

Ved koncerten med mit eget ensemble har vi hvad jeg syns er et skønt, blandet program, jævnfør beskrivelserne på nettet og i programbogen. Man føres igennem forskellige musikalske verdener - i to af stykkerne kan publikum se med i det vi spiller efter, det kommer op på en skærm. Jeg ønsker mig, at publikum oplever blot noget af den mangfoldighed og fyndighed, vi selv har erfaret med stykkerne.

Den anden Open Form koncert på festivalen er Toke Odins koncert i Brønshøj Vandtårn. Det er et meget særligt efterklangsrigt rum, som Toke har arbejdet en del med. Han arbejder med regler eller lydlege som giver musikerne stor frihed. Ved den her koncert optræder han sammen med amatørsangere, slagtøj, violin og elektroniske instrumenter. I Sculpture Piece tydeliggøres det at notation kan være andet end traditionel, idet der spilles direkte efter en skulptur (Se billedet her over). Og i værket Interferens er ifører musikerne sig to store messingcylindre, der er fysisk forbundne med klingende strenge, og det bliver meget klart demonstreret, hvor stor opmærksomhed de skal have på hinanden (Se billedet øverst på siden). 



Mød Open Form på KLANG 2021: 
OPEN FORM I / Open Form Ensemble 28. maj kl. 21.00 i LitteraturHaus
OPEN FORM II / Toke Odin i Vandtårnet 7. juni kl. 20.00 i Brønshøj Vandtårn
 

Program