Som at spille Stravinsky for Stravinsky

28/5 2021

Fra søndag d. 30. maj og en uge frem fejrer KLANG i samarbejde med Léonie Sonnings Musikfond den koreanske komponist Unsuk Chin, som modtager fondens præstigefulde musikpris 2021. Fejringen starter med to dage på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Først om søndagen med en workshop og artist-talk mellem Unsuk Chin og Søren Schauser
og så om mandagen med en flot koncert med de studerende på konservatoriet.

En af dem man kan møde de to dage er Djumash Poulsen en britisk violinist med en master fra Royal Academy of Music i London, som i dag studerer i solistklassen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.Djumash opfører stykket Double Bind? for violin og elektronik først på workshoppen og dernæst på koncerten. Her fortæller han om værket:

”Det er første gang jeg arbejder med at stykke af Unsuk Chin. Jeg er virkelig glad for denne anledning til at arbejde med Double Bind?, det er et unikt og spændende stykke, og et musiklask sprog jeg ikke har oplevet før. Jeg oplever det som en udforskning af en sfærisk klangverden, der er uden for vores dimension. Eller i det mindste meget futuristisk og eksperimenterende.

Doube Bind? er et meget ukonventionelt stykke. Jeg tænker på det som en duet mellem violin og elektronik. Den elektronisk del er på en gang selvstændig, men samtidig helt forbundet til violinen, eftersom violinens lyd udløser den elektroniske. Teknikken er bygget op omkring elektronisk forstærkning med sensorer placeret på violinen. Uden forstærkningen ville der ikke komme lyd ud af violinen – eller rettere sensorerne fanger lyder som ikke ville kunne registreres af det menneskelige øre alene. Men elektronikken går endnu længere og ændre og forvrænger lyden.

Udfordringen i ”duetten” er at få violin og elektronik til at smelte sammen til én helhed. Der er en så enorm variation i teknikker og tilgange man kan bruge i dette samspil, at to opførelser aldrig er ens. Der er en masse frihed for violinisten med cues til den elektroniske producer, men jeg er ikke helt godt nok inde i det tekniske til at forklare dén del.”

Unsuk Chin deltager i workshoppen med Djumash Poulsen og hans medstuderende på solistklassen pianisten Ramez Mhaanna, og efterfølgende taler lektor og musikhistoriker Søren Schauser med hende om bl.a. detaljerne i hendes partiturer og inddragelsen af elektronik.Djumash Poulsen glæder sig til workshoppen. Muligheden for at spille stykket foran Unsuk Chin og få feedback fra komponisten selv er unik men også lidt nervepirrende.

”At spille Stravinsky for Stravinsky eller Shostakovich for komponisten selv er nok det tætteste jeg kan komme på at beskrive følelsen. Forhåbentlig kommer vi igennem hele stykket på workshoppen. Og jeg håber selvfølgelig meget at Unsuk Chin er tilfreds. Måske er der detaljer i musikken som hun kan give indsigt i og vejledning. Det vil jeg gerne spørge om.”

Næste dag optræder Djumsh med stykket på koncerten i Koncervatoriet Koncertsal.

”Publikum skal forvente noget meget ukonventionelt og temmelig eksperimenterende. Jeg vil sige bare læn jer tilbage og nyd sfæren af unikke lyde.”

UNSUK CHIN I / DKDM-Workshop 30/5 kl. 16.00
UNSUK CHIN II / DKDM Kammerkoncert 31/5 kl. 19.30

Program