KLANG offentliggør datoer for KLANG festival 2017 samt operapremiere

KLANG festival 2017 afholdes fra den 25. maj – 5. juni og åbner med urpremiere på operaen Falling Awake, en ny opera skrevet og komponeret af den danske komponist Lasse Schwanenflügel Piasecki.


På rollelisten er kontratenor Morten Grove Frandsen, der i 2016 modtog en Reumert for sin rolle i operaen Leaves, den unge skuespillerinde Sara Fusager, sopran Ellen Kristiansen, dukkefører Astrid Kjær og den berømte kinesiske sanger og teenageidol Zhang Xin. Jakob Hultberg, der i 2015 dirigerede Den Kongelige Operas Jubilæumsforestilling Sol Går Op, Sol Går Ned, varetager den musikalske ledelse. Til forestillingen udbygges det anerkendte ensemble LYDENSKAB til sinfoniettastørrelse. Scenografi er af Jannie Rask de Vitt og koreografi er af Marie Brolin-Tani.


I forbindelse med offentliggørelsen af Falling Awake har KLANG mødt Lasse Schwanenflügel Piasecki til en snak om Falling Awake – en ny opera der handler om at være kritisk overfor den fortælling, man er en del af.


Hvad handler Falling Awake om?

Den handler om en ung pige, der finder ud af, at alt hvad der kommer over hendes læber er skrevet i forvejen. Hun vælger at gøre oprør mod librettoen, mod de ord jeg har skrevet til hende. Ordene bliver sværere og sværere for hende at synge, og til sidst nægter hun at synge med i operaen.

I en opera er librettoen en form for autoritær protokol, fordi den dikterer karakterernes liv og skæbne, og intet kan de gøre for at undslippe hvad jeg har skrevet.

Publikum er de nydende voyeur, der betaler for at lade sig underholde. Karaktererne er fanget i det her cirkus, og der foregår en form for udbytning. De er ikke klar over, at de er roller indskrevet i en historie. Deres virkelighed er en konstruktion.


Hvad er så det vigtigste, du gerne vil sige med den her opera?

Det vigtigste må være at være kritisk over for det, der umiddelbart er sandheden og være kritisk over for den fortælling, som man er en del af. Hvis du f.eks. er på de sociale medier, er der hele tiden algoritmer, der bestemmer, hvad der bliver vist i forhold til, hvad du søger på. Du bliver ligesom bekræftet i egne holdninger, og det som du allerede ved i forvejen. Plus at informationen er så manipulerende. En eller anden begivenhed kan du videreformidle på vidt forskellige måder. Der er så mange følelser involveret i nyhedsformidlingen, og den er meget sensationslystig. Kan man forholde sig til, at det er en objektiv virkelighed, eller er den manipuleret? Det gælder om at orientere sig. Det er bare utrolig svært. Dem der vinder serveretten, og retten til sandheden, er dem der kan manipulere flest mulige af befolkningen.


Hvad refererer titlen til?

Falling Awake er en betegnelse for de her lucide drømme. Drømme hvori man ved, at man drømmer. Man er vågen, selvom man stadig drømmer. Er det i virkeligheden virkelighed, eller er det ikke virkelighed?


Hvad har inspireret dig til at lave en opera?

Det kom faktisk, fra da jeg var helt lille. Hvis jeg var ked af noget, kunne jeg nærmest forestille mig baggrundsmusikken, eller jeg kunne forestille mig, hvilke soundtracks der ville være til den følelse, jeg havde. På en eller anden måde distancerede man sig selv fra de her følelser. Følelsen af angst eller følelsen af sorg. Hvis man så det hele igennem en eller anden filmisk optik, så var det ligesom ikke virkelighed. Det var en trøst dengang. I dag er det en forbandelse, at jeg ikke ved, hvad der er virkelighed. Nu synes jeg, det er svært at orientere sig.

Den her boble, den her konstruktion som man lever i, som er en eller anden form for romantisering, det er den boble, pigen også lever i i operaen. Det er en fuldstændig uskyldig verden, hun befinder sig i. Hun bliver forelsket i en dreng, hun ser i fjernsynet. Hun går og venter på ham, men i virkeligheden, er han bare en illusion. Han er en del af en fortælling, hun ufrivilligt er placeret i. Så hun ved aldrig, om det er hendes egne følelser, eller om det er noget, der er skrevet til hende i forvejen.


Foto: Lasse Schwanenflügel Piasecki


Kan man sige, at pigen i operaen på en måde er dig?

Det kan man godt sige. Men hun er ikke kun mig. Hun er mere en repræsentant for ungdommen.


Hvordan er den her opera anderledes end nogle af dine tidligere værker?

Operaen er en retning. Før i tiden komponerede jeg meget abstrakt, og det er der også en stor værdi i. Sin egen sfære med sine egne regler og der syntes jeg, at der var noget ædelt i, at hvis verden eller ens liv var for kaotisk, kunne man i hvert fald skabe et imaginært rum, hvor der gjaldt nogle regler, hvor musikken kunne leve fuldstændigt frit inden for de her regler.

Det er lidt det samme med opera. Man prøver at bibeholde romantiseringen af menneskelivet eller eventyret om menneskelivet. Prøver at holde det intakt. Men det er en illusion. Ligesom barndommen. Sprækker af fordærv, vil hele tiden nå ind til én. Man kan ikke isolere sig. Og det er også farligt at leve i et isoleret rum. Man er ligesom nødt til at konfrontere sig selv med fordærvet. Konfrontere sig selv med virkeligheden. Og ikke drømme sig væk i en eller anden alternativ virkelighed.

Jeg har haft brug for at smadre det abstrakte rum, jeg gik og fedtede rundt i. Det kan også være utrolig smukt. Der er masser af smukke, abstrakte rum som jeg er vildt glad for bliver holdt intakte, men jeg havde brug for at smadre det, fordi det også kan blive en form for virkelighedsflugt. Der er en form for barnlig uskyld i det rum, en nødvendighed, når verden er så fuld af skyld. Man prøver at beskytte sig selv, men det bliver sværere og sværere. Så derfor handler min musik også meget om den her uskyld. Og skylden på den anden side, som hele tiden masser sig på og prøver at deflorere uskylden. Det synes jeg, operaen er en konsekvens af.


INFO:
Falling Awake

Torsdag den 25. maj kl. 20:00 - URPREMIERE
Fredag den 26. maj kl. 20:00
Lørdag den 27. maj kl. 17:00
Søndag den 28. maj kl. 14:00
Mandag den 29. maj kl. 20:00

Operaen foregår på Hippodromen, Folketeatret, Nørregade 39, 1165 København K.


Læs mere på:

schwanenflugelpiasecki.com
fallingawake.dk