‘Oldschool Avantgarde’ #2: Intro til Karlheinz Stockhausen

‘Oldschool Avantgarde’ #2: Intro til Karlheinz Stockhausen

‘OLDSCHOOL AVANTGARDE’ #2: INTRO TIL kARLHEINZ STOCKHAUSEN

Tag nysgerrige, nye lyttere med i hånden en tur ud på gyngende grund til live-opførelser af skelsættende værker fra musikhistoriens modige frontløbere – fordi avantgarden altid er det nye sort...og kun lidt farlig!

På KLANG hylder vi den ny musik, og forudsætningerne for de gode oplevelser her er først og fremmest mod og nysgerrighed. Når alt er nyt, er intet sat. Det handler om at sanse, åbne, lade sig udfordre, inspirere, provokere og røre. I hele festivalperioden under KLANG - Copenhagen Avantgarde Music Festival 2014 kan du opleve værker af nogle af de største komponister fra det 20. århundrede, opført af Danmarks mest talentfulde unge solister fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

 

KARLHEINZ STOCKHAUSEN
FØRSTE ”LEKTION” TIL KONCERTRÆKKEN
'OLDSCHOOL AVANTGARDE'

Kort sagt
Karlheinz Stockhausen (DE, 1928 – 2007) regnes som en af de vigtigste avantgarde-komponister fra det 20. århundrede. Han har udforsket musikkens elementer i dybt originale og komplekse kompositioner og indtager en position som en af de absolutte pionerer indenfor elektronisk musik.

Baggrund
Stockhausen blev uddannet ved konservatoriet og universitetet i Köln 1947-51 og studerede siden dels i Paris, hvor han bl.a. fulgte Olivier Messiaens  legendariske analysekursus, dels ved universitetet i Bonn. Han debuterede som komponist i 1951. Inden han fra 1977 koncentrerede sig fuldt ud om at komponere og styre opførelserne af musikken, var han bl.a. leder af elektronmusikstudiet i Köln, underviser ved feriekurserne for ny musik i Darmstadt (hvor altså også Luciano Berio fra vores første ”Oldschool Avantgarde”-koncert deltog) og kompositionsprofessor ved konservatoriet i Köln.

Musikken
Stockhausens samlede værkliste rummer mere end 300 kompositioner, hvoraf over halvdelen inkorporerer elektronisk musik eller elektroakustiske elementer.
Hans udgangspunkt var serialismen, som også siden har givet afgørende impulser til videreudviklingen af hans kompositionsteknik.
Lige fra begyndelsen placerede han sig med sin utrættelige stræben efter nye klange i centrum af den centraleuropæiske modernisme med elektronisk musik  og stilarter som punktmusik (karakteriseret ved opdelingen af det melodiske forløb i enkelte, spredte toner, ofte fremført af forskellige instrumenter og eventuelt adskilt af pauser, hvorved der opstår en punktlignende effek), aleatorik (tilfældighedselementer i et musikværk. Fx ved improvisation, eller når centrale beslutninger for fremførelsen overlades til den udøvende, så hver enkelt opførelse bliver helt unik), intuitiv musik, formelkomposition m.m.
Samtidig har den åndelige eller kosmiske dimension været fundamental i Stockhausens musik, hvilket ikke mindst kendetegner livsværket, den gigantiske musikdramatiske cyklus over syv aftener Licht (1977-2003). Dette omkring 30 timer lange værk har dog endnu aldrig været opført samlet.
(Baggrundstekst fra Den Store Danske)

Tom Service fra The Guardian har lavet en intro til Stockhausen med masser af lydklip, videoer og konkrete beskrivelser af værker og stilarter:
Tom Service: A Guide To Karlheinz Stockhausens musik
 

Stockhausen på KLANG 2014

Atter i år får vi fornøjelsen af Stockhausen hæderskronede værker på KLANG. I år, den 1. juni kl. 21.00 i Festivalcaféen, vil solist Søren-Filip Hansen opføre værket 'In Freundschaft' for clarinet. Tætvævede lag af tonehøjder, varigheder og dynamiske udsving mm. er det materiale, værket er bygget af. En stram komposition med styr på hver detalje af muligt udtryk. Kendere kan glæde sig til en ”typisk Stockhausen” og nye lyttere kan få fornøjelsen af et karakteristisk første indblik i komponistens virke. Avantgarde med et meget menneskeligt ansigt.

Søndag den 1. juni kl. 21:00, Festivalcafé, Republiques foyer på Østerfælled Torv 37

Koncerten starter efter aftenens sidste koncert på festivalscenen og kan opleves ved fremvisning af billet fra festivalscenen samme dag eller ved betaling af entré i døren - 20 kr.

”Old School” Avantgarde serien gennemføres i samarbejde med Det Kongelige Danske Musikkonservatorium