KLANG og Athelas Sinfonietta i Tivoli

Under ledelse af den franske mesterdirigent Pierre-André Valade og i stort format med 27 musikere indtager Athelas Sinfonietta Tivolis Koncertsal med en koncert i avantgardens tegn. To markante værker fra 1960’erne af György Ligeti og Per Nørgård kobles med to uropførelser af Niels Rønsholdt og James Black.
 


En af hovedkoncerterne på KLANG festival også i år er koncerten med Athelas Sinfonietta i Tivolis Koncertsal. Med næsten dobbelt så mange musikere som sædvanligt på scenen opfører Athelas Per Nørgårds Rejsen ind i den Gyldne Skærm fra 1968, der betragtes som en milepæl i 1960’ernes danske kompositionsmusik med sin nærmest bevidsthedsudvidende uendelighedsrække.

Aftenens andet hovedværk er György Ligetis Ramifications for 12 strygere delt op i to, hvoraf det ene hold er stemt en kvart tone over det andet. Som hos Nørgård er effekten også her gyngende og sært bevidsthedsudvidende. Kunstnerisk leder for Athelas Jesper Lützhøft fortæller:

Med koncerten i Tivoli er der et umiddelbart udgangspunkt i Per Nørgårds gamle værk, hvor det uendelige for første gang træder frem i musikken. Han kalder det ikke, at han har opfundet, men at han har fundet en uendelighedsrække i musikken. En musik der konstant udvikler sig, og alligevel er den samme efter naturlige organisationsprincipper. Den uendelighedsrække bringer han til fuld udfoldelse i værket med den skønne titel Rejsen ind i den Gyldne Skærm. Bare den titel, synes jeg, åbner for en fantastisk fantasirejse ind i musikken, ind i ukendte verdener.

Sjovt nok er der bag orkestret i Tivolis Koncertsal en stor gylden skærm, som en del af deres almindelige scenografi. Vi sidder faktisk inde i den gyldne skærm, som vi er på rejse hen i, når vi spiller Per Nørgårds værk. En af grundene til, at værket ikke bliver spillet så ofte er især 1. satsens ret problematiske klanglige univers, som har ry for at være ikke uspilleligt men svært, fordi der er mange omstemninger. Alle violinerne har en eller tostrenge, som er stemt om efter meget nøje anvisninger fra komponisten i kvarttoneintervaller. Mange mennesker vil sige, at det er falsk, men når man har lyttet til det ganske kort tid, vil man stille og roligt begynde at vænne sig til det her nye klangbillede, som i virkeligheden foregriber mange af de elektroniske lyde, som man i dag bare har et device, man sætter til sin guitar eller sit keyboard, og så lyder det lidt svævende i klangen.

Nørgårds værk suppleres af et værk fra samme periode af György Ligeti, som også opererer med det omstemte univers, men på en anden måde, og med et helt andet resultat, end når Per Nørgård gør det.



Foto: Alexander Banck-Petersen
 

Igen i år har KLANG og Athelas givet en ung, dansk komponist muligheden for at skrive et værk for sinfonietta. Det nye værk er skrevet af James Black, der i år debuterer fra Det Kongelige Danske Konservatorium. Komponisten optræder selv som solist i værket, hvilket er en tendens, vi har set de senere år blandt unge komponister inden for ny musik. Jesper Lützhøft uddyber:

De to gamle kæmper har vi sat over for to unge komponister nemlig James Black, der snart debuterer fra konservatoriet og den mere etablerede Niels Rønsholdt. Vi kan ikke sige ret meget om det, for vi har ikke fået værkerne endnu, men vi ved, at James Black leger med et performancestykke. Han er selv med i sit værk. Han sidder på scenen, og der er et talkshow/quizshowelement over det med orkestret, der stilles op ligesom i et talkshow, som vi kender det fra nutidens tosse-tv. Og så sidder han ellers og er nostalgisk med melodier fra sin barndom og tekst, der spilles via en computer i et vanvittigt tempo. Så min forventning til det er, at det bliver et ganske underholdende værk, et ord vi ikke bruger så tit i samtidsmusikken.

Vi har også den aftale med KLANG, at vi synes, at det er relevant hvert år at prøve et let ubeskrevet blad. Hvis ikke KLANG og Athelas er dem, der giver de unge en chance, hvem f... skulle så gøre det. Vi SKAL gøre det, uanset hvad der kommer ud af det, fordi vi skal tage chancer, og med jævne mellemrum synes jeg også, at det var værd at tage de chancer. Hele Athelas' virke og hele KLANGs eksistensgrundlag er den nyskrevne musik, og vi skal simpelthen invitere talenter ind i varmen og sørge for at booste deres talent og hjælpe dem til at udvikle sig.



Foto: Alexander Banck-Petersen


Aftenens anden uropførelse er et værk af Niels Rønsholdt, der senest har haft stor succes med sin musikdramatiske forestilling Blik for Blik. Værket er tænkt og bestilt som et søsterværk til Nørgårds Rejsen ind i den Gyldne Skærm af Athelas. Rønsholdt belyser et særligt kapitel i dansk historie og nutid: koloniforholdet til Grønland. Grønlandske sangere medvirker, og musikken er grønlandske shaman- og folkesange fra 1900-1960erne indsamlet af Michael Hauser og bearbejdet gennem et vesteuropæisk musikalsk filter. Jesper Lützhøft tilføjer:

Vi kan også glædeligt forvente, at Niels Rønsholdt i en eller anden forstand er med på scenen i sit værk. Værket tager udgangspunkt i Danmark som kolonistat. Han viser en musikalsk imperialisme ved at tage nogle grønlandske sange, som han bearbejder på forskellige måder. Der medvirker også et grønlandsk kor, som vi forventer sidder forskellige steder i Tivolis Koncertsal, måske i nationaldragter. Vi forventer også, at Niels' stemme også vil blande sig med ensemblet på en eller anden måde. Niels har fået lov at bruge det store ensemble, fordi værket er bestilt som et nutids modstykke eller medstykke til Per Nørgårds værk.

 

INFO:

KLANG og Athelas Sinfonietta i Tivoli - Nørgård, Black, Ligeti og Rønsholdt

Tirsdag den 30. maj kl. 19:30

Tivolis Koncertsal, 2200 København V.

Billetsalget åbner 6. april på billetlugen.dk


Læs mere på www.athelas.dk og www.tivoli.dk