KLANG møder Bent Sørensen…


KLANG møder komponist Bent Sørensen til en snak om hans tre værker "Rosenbad – Papillons" for strygekvartet og klaver, "Mignon – Papillons" for klaver og strygeorkester og "Pantomime – Papillons" for klaver og ensemble, der har fået fællestitlen "Papillons" – Sommerfugle. Værkerne opføres til koncerten Rosenbad i Tivolis Koncertsal på KLANG festival d. 16. juni.


”Jeg har lavet tre værker med syv satser i hver, og i de seks af satserne er klaveret med. Der er én sats uden klaver. I de seks satser for klaver er klaverstemmen nøjagtig den samme. Men omgivelserne, dvs. henholdsvis orkestret, strygekvartetten og ensemblet, er forskellige. Når Katrine (Katrine Gislinge, red.) spiller noget alene i en af de tre Papillons, så er hun andre gange helt overdøvet i en af de andre. Rækkefølgen af satserne er også forskellig. Det vil sige, at første sats i Rosenbad i virkeligheden er sidste sats i Pantomime og omvendt. Og Mignon starter med en af midtersatserne i begge ting. Så på den måde kan man sige, at du fortæller en historie med det samme materiale, men det er nogle helt forskellige historier. Det er ligesom at klippe en bog i stykker og så sige, at hvis nu jeg bytter om på pointerne, så bliver det på den her måde. Det er ligesom ideen i det.”


Foto: Lars Skaaning

 

Til koncerten spilles de tre versioner lige efter hinanden. Der vil være en pause mellem Pantomime med Esbjerg Ensemble og strygeorkesterversionen af Mignon. For at få det hele til at hænge sammen, vil Sankt Annæ Pigekor lave nogle små intermezzi mellem hver Papillons. Bent Sørensen fik en idé til at lægge noget helt andet musik ind som overgange og valgte på baggrund deraf at inddrage Sankt Annæ Pigekor til at skabe de her flydende overgange mellem hver Papillons. Der vil også være flere visuelle elementer med i koncerten. Billedkunstneren Maja-Lisa Engelhardt iscenesætter koncerten ved at fylde koncertsalen med roser en masse. Bent forklarer: ”Det var en idé Maja, Katrine og jeg fik sammen. Vi har en sans, der ikke hænger så meget sammen med musik, men ved at fylde hele salen med duftende roser, smelter duften således sammen med lyden. Vi er vandt til at smelte billeder sammen med lyd, men det kunne også være sjovt at tage en duft med.” Foruden duftroser vil koncertsalen også blive fyldt med rosenblade, der bl.a. falder ned fra loftet, og der vil være videoprojektioner, som tilsammen vil skabe den her rosenbadsinstallation.


At tage det samme værk og skære det i stykker er en forholdsvis ny måde for Bent Sørensen at skabe musik på. ”Det svarer lidt til at skrive en roman eller novelle og så bagefter klippe den i stykker og se, om man kan lave en hel ny handling ud af det. Det er noget helt nyt for mig. Jeg er spændt på at se, hvordan resultatet bliver, når det bliver spillet samlet. Om forskellene og lighederne bliver de samme.” Bent Sørensen har tidligere afprøvet den her koncertform i mindre skala første gang på Huddersfield Festival i Storbritannien, hvor hans klavertrioer var placeret tre forskellige steder i koncertsalen, og så skiftedes musikerne til at spille satser, der tilsammen udgjorde den her kollage. ”Man kan sige, at det her også er en slags kollage”, siger Bent og referer til Rosenbad, ”fordi satserne kommer igen bare i nye udformninger senere. Når man har hørt dem en gang, så ved man, at de kommer to gange til et andet sted på en anden måde, og det er nyt for mig.”

 

Oplev Bent Sørensens Rosenbad med bl.a. Stenhammer Kvartetten, Esbjerg Ensemble og Copenhagen Phil samt strygere fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og ikke mindst Sankt Annæ Pigekor og pianist Katrine Gislinge torsdag d. 16. juni kl. 19.30 i Tivolis Koncertsal.

 

Bent Sørensens musik bevæger sig i sin egen verden, men en verden der når os andre med en blanding af klarhed og længsel. Sørensen har undervist en generation af komponister som professor i komposition på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, og hans værker bliver spillet af ensembler over hele verden.


Se hele programmet her