Foto: Thomas Muus

Modern Monday

EKKOZONE

Koncertkirken

10/6 2019, 20:00

Blågårds Pl. 6A
2200 København

Billetter

De to komponister på programmet ved koncerten har visse ligheder: en energisk trang til at gøre op med traditioner, en evne til at radikalisere det personlige tonesprog og en sans for det absurde og ikke mindst for at tage det absurde alvorligt. Gunnar Bergs Mouture er – helt uhørt i dansk musikhistorie – et værk for syv slagtøjsspillere fra 1953. Trangen til at skrive musikken og inspirationen til den opstod efter mødet med musik af fransk-amerikanske Edgar Varese, som Berg havde hørt i sin studietid i Paris, hvortil han kom i 1948. En Mouture er en mølle, og i dette spektakulære slagtøjsværk er det rytmerne, der bliver malet i mindre og mindre stykker, og fordeles i nye og finere strukturer.

Rasende (kunst)håndværk, L’Artisanat furieux, er en af titlerne på de digte af Rene Char, som Boulez bruger i Le Marteau sans maître, der blev uropført i 1955. Boulez spreder teksterne ud, så de ikke udelukkende ligger i sangstemmen, men han lader instrumentale forspil, efterspil og kommentarer blande sig mellem de sungne afsnit, og man fornemmer at afsnittene knytter sig til teksten, også når den ikke er der. Når man lytter til værket fornemmer man en intens sammenhæng: klangligt, fra stemme over instrumenter til slagtøj, og i det rytmiske og det dynamiske er man også ladt tilbage med en fornemmelse af, at ikke en bemærkning er overflødig, ikke en tone står i vejen for de andre, men at det hele vokser sammen i et nødvendigt, organisk væv. Musikken er berømt for sin kompleksitet, men lad det ikke skygge for oplevelsen af klarhed, skønhed og ikke mindst organisk sammenhæng. Boulez’ musik kan beskrives med den ovenfor citerede titel: Det er rasende kunsthåndværk. Det kaster alle traditioner væk, men bygger på bundsolidt kompositionshåndværk. Det udfordrer alle håndværksmæssige vaner, men skriver sig ind i historien af banebrydende kunstneriske udtryk.


Program

Gunnar Berg: Mouture (1953)
Pierre Boulez: Le Marteau sans maître (1955)

 

Koncerten præsenteres i samarbejde med Modern Mondays


Medvirkende

Ekkozone



Program